یکشنبه، ۳۱ تیر ۱۴۰۳
قبل از آشنایی با بهترین مدل پژو پارس بهتر است کمی با این خودرو آشنا شویم. پژو پارس نمونه ایرانیزه پژو 406 فرانسوی است؛ خودرویی که در بین سالهای 1996 تا 2004 برروی خط تولید شرکت پژو قرار داشت.
پژو پارس در حال حاضر دارای تیپهای مختلفی همچون پارسسال، پارس LX، پارس ELX و پارس اتوماتیک است. تفاوت این تیپهای مختلف از لحاظ امکانات، گیربکس و موتور است و از لحاظ ظاهری و طراحی خارجی و داخلی خودرو تغییرات اساسی و چشمگیری را با یکدیگر ندارند. از لحاظ طراحی داخلی پژو پارس باید گفت که ایران خودرو از سال 1393 تصمیم به تولید این خودرو با داشبورد جدید گرفت تا از کهنگی و قدیمی بودن این خودرو قدری بکاهد و خودروهای تولیدی از سال 93 تاکنون با نام پژو پارس داشبورد جدید در بازار شناخته میشوند، که در ادامه به بررسی مدلهای مختلف این خودرو میپردازیم.
پژو پارس سال از موتور قدیمی و اولیه پژو در ایران که اولین بار بر روی خودرو پژو 405 قرار گرفت، بهره میبرد. پژو پارس سال به پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر مجهز شده است که با کد XU7JP/L3 شناخته میشود. این پیشرانه توان تولید 100 اسببخار قدرت در 6000 دور دقیقه و 153 نیوتنمتر گشتاور در 3000 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی پیشرانه توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. این خودرو در حداکثر زمان 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند؛ همچنین مصرف سوخت ترکیبی پژو پارس معمولی 9.1 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شدهاست. پژو پارس سال از امکاناتی نظیر کلیدهای کنترل روی فرمان ، داشبورد جدید، آینههای جانبی برقی راهنمادار و سنسور دنده عقب بهره میبرد.
پژو پارس ال ایکس در بخش فنی به موتور TU5 مجهز شده است که درواقع به پژو 206 تیپ 5 تعلق دارد. این موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر دارای حداکثر توان 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور است که باعث میشود این سدان 1185 کیلوگرمی طی زمانی در حدود 13.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. پژو پارس LX برای انتقال نیروی تولید شده توسط پیشرانه از یک گیربکس 5 سرعته دستی (BE3) استفاده میکند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصات پژو پارس LX محسوب میشود.
پژو پارس LX دارای امکاناتی از قبیل رینگهای آلومینیومی 15 اینچی، سیستم صوتی مجهز به موبایل هندزفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای جانبی برقی راهنمادار، ترمزهای چهار چرخ دیسکی، سنسور دنده عقب، سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم مولتی پلکس است.
پژو پارس ELX که از سال 1382 در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفت به پیشرانه 1761 سیسی 4 سیلندر مجهز شدهاست. این موتور قبلا بر روی سیتروئن زانتیا قرار گرفته بود، بههمین دلیل پژو پارس ELX در بازار داخلی به پژو پارس زانتیایی شهرت دارد. پژو پارس ELX در مقایسه با پارس معمولی خودرویی لوکستر و پرشتابتری محسوب میشود و همچنین از لحاظ امکانات نیز یک سروگردن بالاتر از مدل معمولی قرار میگیرد.
پیشرانه پژو پارس ELX که با کد XU7J4P/L4 شناخته میشود، میتواند 110 اسببخار قدرت در 5500 دور در دقيقه و 155 نيوتنمتر گشتاور در 4250 دور در دقيقه تولید و این نیرو را توسط گیربکس 5 دنده دستی(BE3) به چرخهای جلو روانه کند. همچنین شتاب صفر تا 100 و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به ترتیب برابر با 9 ثانیه و 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر ذکر شدهاست.
ناگفته نماند که شرکت ایران خودرو از سال 1392 تولید پژو پارس ELX موتور زانتیایی را متوقف کرد و از سال 92 تا 1396 پژو پارس ELX را با موتور 1905 سیسی XUM در اختیار خریداران قرار داد. با اینکه پیشرانه XUM از حجم بیشتری نسبت به پیشرانه XU7J4P/L4 برخوردار است، اما شاهد توان خروجی و شتاب کمتری از این موتور قدیمی و پراستهلاک هستیم.
از امکانات موجود بر روی این خودرو میتوان به صندلیهای جلوی ارگونومیک دارای گرمکن، سنسور دنده عقب، آینههای جانبی برقی و سیستم ایموبلایزر اشاره کرد. همچنین این مدل پژو پارس از لحاظ فنی و موتوری بهترین مدل پژو پارس محسوب میشود که از لحاظ قدرت و شتاب موتور برتریهای بسیاری را نسبت به دیگر مدلهای پژو پارس دارد.